Hur vi i mindre klubbar drar in pengar till verksamheten är vi ungefärligt på det klara med. Vi måste sälja våra hamburgare, läsk och saftglas. Men hur får storklubbar med lönekostnader per månad som vi vanliga dödliga människor aldrig någonsin kommer att tjäna in på ett helt liv? Det kanske är uppenbart för många, men för andra kan det nog vara lite spännande att få några exempel på hur det egentligen går till egentligen. 

För det första så finns det ju alltid en rik ägare för klubben som betalar ut alla löner, till exempel Roman Abramovich för Chelsea. I till exempel England så sker detta varje vecka, men på många ställen så sker det precis som här hemma per månad. Men ägaren måste såklart också få in pengarna och det sker till stor del genom dessa tre punkter nedan.

Biljetter
Om vi tänker oss en arena som kan ta in 50 000 människor och arenan alltsomoftast fullsatt så kan vi göra följande kalkulation. 50 000 biljetter à 100 kronor (priset är oftast mångdubbelt högre). Detta blir då alltså en intäkt på 5 miljoner per match. Om vi då tänker oss att biljetterna istället kostar mellan 500 och 1000 kronor så kan det alltså innebära intäkter på upp till 50 miljoner per match bara för biljettförsäljningen. Tänk er på Barcelonas hemmaarena Camp Nou där över 90 000 människor trängs varenda gång det är dags för match. Summorna blir hiskeligt stora. Lägg därtill till den så kallade “korvförsäljningen”.

Reklamintäkter
För en stor fotbollsklubb så innebär reklamintäkter oerhörda summor. Om vi bara ser till en hockeyklubb i den svenska Elitserien i ishockey så får varje klubb cirka 35 miljoner per säsong för reklam- och tv-rättigheter. Då kan du tänka dig hur de summorna ser ut för storklubbar i fotbollseuropa.

Sponsorer
Sponsorer går lite grann in reklamintäkter. Men sponsorer är sådana som vill synas i samband med valda klubb och det får man betala stora pengar för. Det finns givetvis många olika typer av sponsring, både penningsponsring och material-, tjänstsponsring och så vidare.

Vill du läsa mer om fotboll och sport så ta en titt på Svenskaspelare, där kan du säkert också finna mer intressant om detta ämne!

TV-sända matcher

Att sända matcherna på TV ger en viss intäkt för fotbollsklubbarna, och idag finns det ett avtal mellan Cmore, TV4-gruppen och Svensk Elitfotboll, SEF detta efter att det tidigare bolaget Kentaro från Schweiz gått i konkurs. Kentaro ägde och hade förhandlingsrätten för Allsvenskan och superettan och i och med denna konkurs blev SEF tvungen att hitta någon annan att skriva avtal med och det blev då TV-4 gruppen, detta avtal skrevs i februari 2015 och verkar vara provisoriskt. Detta avtal gör att klubbarna får mer betalt än tidigare. TV-sända matcher skapar ett större intresse för både tittare och sponsorer. Vi följer med spänning hur det blir med detta.